اَشپَل یا اشبل به تخم ماهی یا دیگر جانوران دریایی گفته می‌شود.

 

اشپل در آشپزی ملل گوناگون به کار می‌رود. خاویار (تخم ماهیان خاویاری) گران و پرطرفدار است. اشپل معمولاً دارای هستند. در شمال ایران در ساحل دریای خزر به ویژه استان گیلان و استان مازندران، با اشپل ماهی‌های گوناگون غذا درست می‌کنند. از جمله ماهی سفید، خاویار، ماهی کولی و ماهی سیم (در زبان گیلکی: کولمه). در ایران گاه با آن کوکوی اشپل می‌پزند.

مواد لازم براي 2 نفر

 

اشپل ماهي: يك عدد

 

تخم‌مرغ: 3 عدد

 

سير: 3 حبه

 

پياز: يك عدد متوسط

 

سبزي كوكو خرد شده: 50 گرم

 

نمك، فلفل و زرچوبه: به مقدار لازم

 

روغن مايع: 3 قاشق غذاخوري

 

طرز تهيه‌: بعد از شستن اشپل ماهي پوست نازك روي آن را گرفته و در كاسه‌اي مي‌ريزيم و با چنگال بافت‌هاي آن را از هم جدا مي‌كنيم. تخم‌مرغ،‌ سير رنده شده، پياز رنده شده، سبزي خردشده، نمك، فلفل و زردچوبه را به تخم ماهي اضافه مي‌كنيم. مواد را خوب با چنگال هم مي‌زنيم تا كاملا با هم مخلوط شده و به صورت رقيق درآيد تابه دو رو را چرب مي‌كنيم و روي حرارت مي‌گذاريم تا داغ شود. مايه كوكو را داخل تابه ريخته در آن را مي‌بنديم و صبر مي‌كنيم با حرارت ملايم يك روي آن سرخ شود سپس تابه را برمي‌گردانيم تا روي ديگرش سرخ شود. در نهايت كوكو را در ظرف مورد نظر مي‌گذاريم.

 

اشپل ماهي، منبعي سرشار از مواد مغذي

 

از آنجا كه غذاهاي دريايي كمتر در خطر مواد سمي و آلاينده هستند پزشكان مرتب ما را به مصرف غذاهاي دريايي براي 2 يا 3 وعده در هفته توصيه مي‌كنند.

 

حتما تا به حال كلمه خاويار را شنيده‌ايد. خاويار همان تخم ماهي است كه از ماهي‌هاي خاوياري توليد مي‌شود، اما به دليل قيمت بالا كمتر در دسترس است. خوشبختانه از تخم ماهي‌هاي ديگر بخصوص تخم ماهي سفيد يا اشپل ماهي مي‌توانيد يك غذاي دريايي خوشمزه درست كنيد.

 

اشپل ماهي يك لغت گيلكي است و به بخشي از ماهي اطلاق مي‌شود كه قبل از تخم‌ريزي ماهي آن را به صورت بهداشتي از شكم ماهي خارج كرده و در غذا مصرف مي‌كنند. اشپل ازجمله غذا‌هايي است كه ارزش غذايي بالايي دارد. معمولا در شمال كشور آن را با چلوكباب، زيتون پرورده، باقالي و مغز گردو مصرف مي‌كنند يا با آن كوكو تهيه مي‌كنند يا در پياز داغ فراوان سرخ مي‌كنند.

 

اشپل هم مانند ماهي سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3، پروتئين، چربي، ويتامين B، A، D، E و املاح معدني يد و فسفر است؛ همچنين تخم ماهي مي‌تواند باعث تقويت سيستم ايمني، اعصاب و ساختمان بافت عصبي و عضلاني بدن شود. پس كساني كه بر اثر بيماري بدن آنها ضعيف شده مي‌توانند با مصرف آن نيروي از دست رفته را دوباره به دست بياورند.

 

تخم ماهي به دليل داشتن اسيد‌هاي چرب اشباع نشده مي‌تواند از افسردگي، بيماري قلبي ـ عروقي و سكته مغزي جلوگيري كند.

 

اشپل ماهي را به خاطر داشتن كالري زياد و مقوي بودن مي‌توان به عنوان يك وعده غذايي مصرف كرد. در اين صورت افراد چاق بايد در مصرف آن احتياط كنند.

موضوعات: همه, آشپزی ( انواع غذا )  لینک ثابت



[یکشنبه 1394-02-13] [ 06:30:00 ب.ظ ]