خواص و مزایای دوش گرفتن با آب سرد.

 

جنگجویان سامورایی باستان، هر روز صبح یک سطل آب سرد بر روی خود می‌ریختند، چرا که اعتقاد داشتند روحشان پالایش و بدنشان پاک می‌شود. چه این اتفاقات برایشان می‌افتاد چه نه، اما قطعاً باعث می‌شد که پس از استراحت شبانه هشیار شوند و سرحال بیایند. این حداقل چیزی‌ست که اساسا در صبح به آن احتیاج دارید، اما در کنار آن، دوش آب سرد فواید زیاد دیگری هم دارد.

 

زمانی که می‌گوییم دوش آب سرد، منظورمان این نیست که مانند سامورایی‌ها ناگهان غوطه‌ور در آب سرد شوید، بلکه می‌توانید دوش خود را با آب ولرم شروع کنید و سپس آب سرد را جایگزین کنید. حتی فقط می‌توانید چند دقیقه‌ی آخر را با آب سرد دوش بگیرید تا مزایای آن به شما برسد. در ادامه‌ی این مقاله می‌توانید چند مزیت دوش گرفتن با آب سرد را بخوانید.

۱. گردش خون را بهبود می‌بخشد

 

آب گرم باعث می‌شود تا خون به سمت پوستتان به حرکت بیفتد، در حالیکه آب سرد باعث عکس این اتفاق خواهد شد، وقتی با آب سرد دوش می‌گیرید خون به سمت اندام‌های بدن هجوم می‌برد تا آن‌ها را گرم نگاه دارد. این اتفاق گردش خون شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود سموم از بدن شما دفع شود. گردش خون سالم از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند، شریان‌های شما را تقویت می‌کند، و دوران ریکاوری شما پس از یک جلسه‌ی تمرینی سخت را سرعت می‌بخشد.

۲. پوست و موهایتان را سالم نگاه می‌دارد

 

همیشه از شما خواسته شده است که صورتتان را با آب گرم بشویید تا منافذ پوستتان باز شود. منافذ پوست شما باید به خوبی تمیز شوند، اما این هم مهم است که دوباره آن‌ها را ببندید؛ آب سرد این کار را برایتان خواهد کرد. این کار از چسبیدن چربی و کثیفی‌های محیط به منافذ پوستتان که باعث ایجاد جوش می‌شود، جلوگیری می‌کند. همچنین باعث منقبض شدن رگ‌های خونی می‌شود، که نتیجتاً پف صورت شما را کاهش داده و مانع از بوجود آمدن سایه‌های تیره می‌شود.

 

برای موهای شما هم، دقیقاً همان اتفاقی می‌افتد که برای پوستتان خواهد افتاد. آب سرد کاتیکل‌های موهایتان را می‌بندد، که باعث می‌شود پوست سرتان سالم‌تر بماند و از جمع‌آوری شدن آلودگی‌ها بر روی پوست سرتان پیشگیری شود. آب داغ به این شناخته شده است که چربی طبیعی پوست شما را می‌شوید، سپس پوست شما با تولید چربی بیشتر آنرا جبران خواهد کرد، البته این اتفاق همیشه رخ نخواهد داد. بنابراین یا پوست شما خشک می‌شود و یا چرب، از این رو دوش آب سرد همیشه گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

۳. تقویت سیستم ایمنی

 

مطالعات نشان داده خانم‌هایی که بصورت منظم دوش آب سرد می‌گیرند، به نسبت آن‌هایی که به دوش آب گرم اهتمام می‌ورزند، تعداد بیشتری سلول سفید خون دارند.سلول‌های سفید خون، سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند، که از بدن در مقابل عفونت‌ها، بیماری‌ها و مواد خارجی دفاع می‌کند. میزان سوخت و ساز بدن شما بخاطر دوش آب سرد افزایش پیدا می‌کند، چرا که بدنتان سعی می‌کند خودش را گرم کند؛ این اتفاق سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند که در نتیجه باعث ایجاد سلول‌های سفید خون می‌شود.

۴. پیشگیری از افسردگی و افزایش تندرستی

 

گفته شده است که یک دوش آب سرد کوتاه، «نقطه‌ی آبی» مغز را تحریک می‌کند. بخشی که منبع اصلی نورآدرنالین است، ماده‌ای که به از بین بردن افسردگی کمک می‌کند. همچنین سیستم عصبی ارادی شما را نیز متعادل می‌کند که نه تنها شما را هوشیار نگاه داشته بلکه به شما آرامش بخشیده و استرستان را کاهش می‌دهد.

 

سخت ترین بخش دوش آب سرد، لحظات اولیه‌ی دوش گرفتن است که قطرات آب سرد بر روی بدنتان می‌چکند. اما با توجه به طبیعت بدن انسان‌ها سریع به شرایط جدید عادت خواهید کرد. امیدواریم از مزایای دوش آب سرد لذت ببرید و زندگی طولانی‌تری کسب کنید.

موضوعات: همه, اطلاعات عمومی, سلامتی  لینک ثابت



[سه شنبه 1393-07-01] [ 09:31:00 ب.ظ ]