سیسمونی رسمی شیرین درمحاصره تجملات

شاید یکی از نام آشناترین رسم و رسومات در ایران خرید سیسمونی باشد که دقیقاً معلوم نیست قدمت آن در این سرزمین به چه سالی برمی گردد رسمی که با گذشت زمان آنقدر پیچیده شده و تغییر شکل داده‌که دیگر نمی توان آن‌ را رسمی اصیل دانست.
سیسمونی رسمی شیرین درمحاصره تجملات

به گزارش شبنم ها، يكي از رسم‌هاي پسندیده مردم ایران دادن هدیه به دختر برای تولد اولین فرزندش با عنوان سیسمونی است که این آیین از گذشته معمول بوده و غالبا از لوازمی چون یک تا هفت قباچه در سایزهای گوناگون برای نوزاد توخشتی (تازه متولد شده) تا کودک سه یا چهار ساله. کلاه کوچک به تعداد لباسها از جنس ترمه یا مخمل آستردار برای زمستان و از جنس اطلس برای تابستان. همچنین لچک سفید و کمرچین و سینه بند پنبه ای از جنس ململ یا ابریشم (به تعداد لباسها، کهنه از جنس چیت، مشمع، تشکچه، بالشتک پر قو یا پشم شتر، قنداق، گوشواره و النگو برای دختر و کارد چوبی با غلاف مخمل برای پسر، یک عدد ننو (گهواره تابستانی) و یک گهواره چوبی، رختخواب بچه گانه، پستانی (وسیله‌ای پارچه ای که در آن نبات میگذاشتند و کار پستانک‌های پلاستیکی امروزی را می‌کرده‌است)، آرد برنج، زعفران و هل، عروسک پنبه‌ای (برای دختر) و اسب چوبی، تیله و مهره برای پسر به همراه انواع طلسمات! تهیه می شده است.

 

شاید در نگاه اول خرید سیسمونی یا همان وسایل نوزاد کار شیرین ودلچسبی به نظر آید چنانچه در گذشته این گونه بود و هر تکه از لوازم نوزاد را که آماده می کردند با شادی و آرزو های زیبا ودعا برای سلامتی نوزاد بود و خود این امر موجب تشویق خانواده ها به افزایش نسل و داشتن خانواده ای پرجمعیت و بانشاط می شد اما امروزه برخلاف گذشته هزینه های سر سام آور سیسمونی به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و به یک دغدغه بزرگ برای خانواده ها و حتی خود زنان باردار تبدیل شده است، طوری که شاید دیگر بعضی خانواده ها مانند گذشته از نوه دار شدن خوشحال نشوند.

 

این تجمل گرایی و چشم و همچشمی ها در تهیه سیسمونی با وجود تاکیدات دین مقدس اسلام بر ساده زیستی و مصرف بهینه و فرمایشات مقام معظم رهبری در سالهای اخیر جای بسی تامل و تاسف دارد.

 

علاوه بر رسم اشتباه تهیه سیسمونی با هزینه سنگین و کمر شکن می توان به رسم هایی مثل تماشای سیسمونی یا جهیزیه جزو سنت های غلط جامعه است تاکید کرد : اگر موضوع به تماشا گذاشتن این وسایل از جامعه ترک شود، شاید کمتر برسراین سنت های غلط رقابت کورکورانه صورت گیرد.

 

بنابراین يك سيسموني خوب و مثبت، خريدي است كه در آن شرط هديه بودن وسايل رعايت شود و در آن اجبار و بحث‌هاي غيرصميمي به‌خاطر نوع خريد پيش نيايد.
اکنون که بیشتر مشکلات جامعه ما از سبک زندگی نامناسب و چشم هم چشمی های تجمل گرا نشات می گیرد آن هم در زمانی که موضوع افزایش جمعیت و تحدید نسل یکی از مهمترین مسایل جدی جامعه به شمار می رود و زنگ خطری است برای سال های نه چندان دور رسم و رسوم نامناسب افزایش هزینه ها که از سر تفاخر در جامعه رواج دارد اهرم قدرت مندی بر وجود این مشکلات شده است و صداقت کلام مردم مهر تائیدی بر صحت این مطالب است.

 

تبلیغات گسترده رسانه هاعامل اصلی تجمل گرایی
خانمی که برای خرید لوازم نوه اش به مغازه سیسمونی فروشی آمده می گوید: چشم وهم چشمی تجمل گرایی و دلیل تهیه بسیاری از لوازم بی مصرف در تهیه سیسمونی ها است.

 

وی ادامه می دهد: شاید خیلی از خانواده ها تمایل و حتی رضایتی به تهیه این وسایل نداشته باشند اما از ترس آبرو و یا غرغر زدن های خانواده همسر دخترشان مجبور به تهیه این لوازم شوند.
این خانم 45 سال اظهار کرد در زمان ما اصلا اینگونه نبود و ما اهمیت چندانی به این لوازم نمی دادیم خانواده دختر هر چه نیاز بود به صورت ساده و بدون تشریفات و گاهی حتی با هنر دست خود اعضای خانواده تهیه می شد اما در این زمان برخی زنان باردار بیش از اینکه به فکر سلامت خود و فرزندشان باشند، نگران تهیه سیسمونی و رقابت با دیگران در این زمینه هستند.

 

خانم باردار دیگری که مشغول خرید این لوازم برای فرزندش بود با انتقاد به اینکه چرا این رسم به دوش خانواده دختر نهاده شده گفت: اصلا چه دلیلی داره خانواده دختر هزينه كنن براي بچه اي كه دونفر ديگه تصميم به دنیا آوردنش گرفتند.
یکی دیگر از شهروند همدانی با اشاره به ذوق و شوق خاص بچه و نوه دار شدن در زمان گذشته گفت: زرق و برق و تجملات امروزی و سختی تهیه آن لذت بچه دار شدن و نوه دار شدن را از خانواده ها گرفته است.

 

وی افزود: شاید تهیه این لوازم شیک و گرانقیمت به رفاه مادر و کودک کمک کند و شاید تهیه آن برای قشر خیلی محدوی از جامعه مشکل نباشد اما به راستی چند درصد از افراد جامعه این توانایی را دارند ؟

 

وی ادامه می دهد: در گذشته سیسمونی به یک دست لباس، قنداق، رختخواب سنتی، چند کهنه نخی و… محدود می شد اما امروزه، ، صندلی خودرو، سرویس چوب کامل اتاق خواب، گهواره ,روروک, کریر، آغوش. اسباب بازی های کنترلی گران قیمت، که بسیاری از آنها از اجناس خارجی بوده با آهنگ های نا مفهوم و تازه بر روی تربیت اسلامی کودکان نیز تاثیر نا مطلوب می گذارد مشکلات عدیده ای را برای خانواده ها ایجاد کرده است.

 

محدثه که دو ماه دیگر فرزندش پا به این دنیای پر زرق و برق می گذارد افزایش چشم وهمچشمی ها را در گسترش این رسم و رسومات مؤثر می داند و می گوید: امروزه برخلاف گذشته از پایان ماه سوم تمام زنان باردار از جنسیت جنین آگاه می شوند و براساس جنسیت فرزندشان خرید می کنند.

 

برند، عامل تعیین کننده در خرید سیسمونی

 

معصومه که چند ماهی است فرزندخود را به دنیا آورده، درباره مخارج سیسمونی فرزندش می گوید: متاسفانه «برندها تأثیر زیادی در انتخاب وسایل سیسمونی دارند و مردم هنگام خرید سیسمونی به برند وسایل توجه زیادی می کنند.»

 

شهروند دیگری که از نوسانات قیمت و تفاوت در فروشگاه های مختلف گله مند است می گوید: هزینه وسایل سیسمونی در فروشگاه ها با قیمت های متفاوتی به چشم می خورد.
وی می افزاید: اگر نظارت و بازرسی از این فروشگاه ها به درستی انجام بگیرد خریداران با این مشکل مواجه نمی شوند.
یکی از فروشندگان لوازم کودک به خبر نگار ما گفت: با توجه به سر و کار داشتن وسایل سیسمونی با نوزادان و کودکان نوپا، حساسیت زیادی درباره ایمنی و استاندارد این نوع وسایل وجود دارد و به همین دلیل خانواده ها در خرید سیسمونی دقت زیادی به خرج می دهند. شاید به همین دلیل بوده که در برخی وسایل سیسمونی محصولات چینی با وجود قیمت کمتر نتوانسته اند بازار را به طور کامل قبضه کنند.
این آقای جوان ادامه داد: «متأسفانه سهم محصولات چینی در بازار سیسمونی ایران روز به روز در حال افزایش است.» و این در حالی است که لباس های مار دار خارچی که بر خی خانواده ها متقاضی آن هستند و ما نیز به دلیل تقاضای مشتری مجبوریم این گونه محصولات را ارائه کنیم
وی افزود: سهم تولیدات داخل از بازارداغ سیسمونی و تولید لوازم نوزاد کم نیست اما متاسفانه سیطره کالاهای چینی و خارجی و استقبال مردم از این کالا ها بازار تولیدات را با مشکل مواجه خواهد.

 

وسایل سیسمونی طیف گسترده ای از محصولات شامل گهواره، تخت، کالسکه، تاب، کفش، بالش سر، لحاف و تشک، گاشو، کهنه شور، لباس (شامل لباس یکسره، رکابی، و…) قنداق فرنگی، حوله، جوراب، پشه بند، زیرانداز، ساک بچه، ساق شلواری، جوراب شلواری، پوشک، پستانک و شیشه، اسباب بازی، استخر، پیش بند، شامپو و مواد شوینده و بهداشتی، کرییر، روروئک، آغوشی، آویز و غلت گیر، بهتر است به این فهرست بلند بالا اسامی ده ها و شاید صدها کالا و وسیله دیگر را نیز اضافه کنید اما به راستی نوازاد تا چه حد برای رشد و تعالی اش به این لوازم نیاز دارد.

 

لیدا مرادی یکی از کارشناسان حوزه علمیه اظهار کرد: تهیه سیسمونی و تأمین نیازها نوزاد یک اصل است اما در رابطه با تهیه این لوازم نباید دچار اصراف و تجمل گرایی شویم .تهیه امکانات رفاهی کامل برای نوزادی که تا چند سال اول هیچ نیازی به وجود آنها ندارد کاری غیر عقلانی است.

 

وی ادامه داد: معضل تجمل گرایی و چشم هم چشمی فرهنگ ایران اسلامی نیست بلکه تهاجمی است از سوی کشور های غربی به جوامع اسلامی تا آنها را مصرف کنند بار بیاورد.

 

این کارشناس مذهبی افزود: والدین بهتر است تهیه وسایل دیگر کودک را به زمان پس از تولد موکول کنند و براساس تشویق ها و پاداش به تدریج این وسایل را به اتاق کودک اضافه کنند.

 

مرادی افزود: اضطراب و استرس ریشه تمام بیماری های روانی است که امروزه تجمل گرایی و چشم و همچشمی ، اضطراب و استرس زیادی در مادران ایجاد و آسیب های زیادی را به جنین وارد می کند.

 

وی با اشاره به سبک زندگی اسلامی افزود: با ایجاد یک فرهنگ مطلوب می توان به راحتی بر بسیاری از این قبیل معضلات و مشکلات که به بحث اقتصاد خانواده و جامعه نیز صدمه وارد می کند فائق آمد و این هزینه ها را در موضوعات دیگری مانند ازدواج جوانان و اشتغال آنان به کار گرفت.

 

وی در پایان گفت: دین اسلام به عنوان کامل ترین دین آسمانی راه را برای زندگی بشر مشخص کرده‌ و انسان عاقل با پیروی از دستورات دین و شناخت دقیق رفتار و منش ائمه اطهار(ع) و الگو قرار دادن آنها می‌تواند به شکل مناسبی از نعمت های دنیا استفاده کرده و عادات غلط را از زندگی خود حذف کند.

منبع:پایگاه تخصصی اطلاع رسانی بانوان (شبنم همدان)


موضوعات: کودک و سیسمونی  لینک ثابت



[شنبه 1395-04-26] [ 07:26:00 ب.ظ ]