“مسابقه انتخاب شیک پوش ترین خانم و آقا؛ به پسر مورد نظرتان رای بدهید؛ به دختران شیک پوش خیره شوید و شایسته ترین آنها را انتخاب کنید.” به گیرنده های خود دست نزنید! این جملات مربوط به تبلیغات شوی لباس در یک شبکه ماهواره نیست و مطمئن باشید که شما 40 سال به عقب (پیش از انقلاب) بازنگشته اید! اینجا تهران است، صدای ما را از وزارت ارشاد اسلامی می شنوید!

 

اخیرا این خبر در خروجی رسانه های کشورمان قرار گرفت که “با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود: نخستین جشنواره انتخاب شیک پوش ترین ایرانی"؛ این خبر به سرعت در برخی شبکه های اجتماعی بازنشر و مورد تعجب بسیاری از هموطنان شد .
امروز نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی صادر کرده است که دختران و پسران درباره لباس یکدیگر نظر بدهند و این نظردهی مستلزم خیره شدن به طرف مقابل و دید زدنِ دقیق اوست! و آیا چنین موضوعی از نظر اسلام مورد تایید است؟ مگر نه این است که وزارت ارشاد ما عنوان “اسلام” را با خود همراه دارد؟ آیا این وزارتخانه کوچکترین مشورتی در این زمینه با مراجع تقلید و صاحبنظران داشته است؟
شیک پوشی خوب است اما…
ما در جامعه ای رشد کرده ایم که نه تنها در احکام دینی آن بلکه در عرف و سنت آن نیز خیره شدن به نامحرم جایز نیست. به عبارت دیگر دهها سال هزینه و زمان صرف شده است که چندین نسل دقیقا منطبق با ارزش های ملی و اسلامی رشد کند اما ناگهان برخی برنامه ریزی های غیراصولی و فاقد اندیشه و پشتوانه فکری یافت می شود که گویا می خواهد تیشه به ریشه تمام آن هزینه ها و تلاش

امروز نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی صادر کرده است که دختران و پسران درباره لباس یکدیگر نظر بدهند و این نظردهی مستلزم خیره شدن به طرف مقابل و دید زدنِ دقیق اوست! و آیا چنین موضوعی از نظر اسلام مورد تایید است؟ مگر نه این است که وزارت ارشاد ما عنوان “اسلام” را با خود همراه دارد؟

ها بزند و اینگونه به ما تلقین کند که آنچه تا امروز برای آن ارزش قائل بودیم، دیگر ارزش نیست و ما در اشتباه بوده ایم!
قبل از هر چیز باید بگوییم که ما مخالف شیک پوشی و خوش لباسی نیستیم. بلکه در دین مبین اسلام و در کلام ائمه  علیه السلام بارها بر آراسته بودن و پوشیدن لباس های پاکیزه (به شرط رعایت حرمت ها و احکام اسلام) تاکید شده است. اما مشکل اساسی اینجاست که نهادهای کشور اسلامی ما قدم در راهی گذاشته اند که تشخیص آن از مسیری که شبکه های ماهواره و بیگانه در آن هستند کار سختی است و بیم آن می رود که چنین ایده پردازانی در وزارت ارشاد، از ایده های کنونی خود ارضا نشوند و به دنبال مطابقت و شباهت بیشتر با جشنواره ها و شوهای ماهواره ای باشند!لازم به ذکر است که ما مخالف اصل برگزاری این جشنواره ها نیستیم  اما  باید به دلیل حساسیت موضوع حجاب ملاحظات بیشتری مدنظر قرار بگیرد.
در جامعه ما هر فرد این اختیار و امکان را دارد که در محدوده قوانین شرعی و دینی، شیک پوش و خوش لباس باشد؛ چراکه در کوچه و خیابان قرار نیست مردان و زنان نامحرم به یکدیگر خیره شوند یا به همدیگر رای بدهند! اما زمانی که کار از شیک پوشی صرف می گذرد و به “خودنمایی به قصد جمع آوری رای” می رسد دیگر نمی توان بی تفاوت از کنار آن گذشت.
ما در جامعه ای رشد کرده ایم که نه تنها در احکام دینی آن بلکه در عرف و سنت آن نیز خیره شدن به نامحرم جایز نیست. به عبارت دیگر دهها سال هزینه و زمان صرف شده است که چندین نسل دقیقا منطبق با ارزش های ملی و اسلامی رشد کند اما ناگهان برخی برنامه ریزی های غیراصولی و فاقد اندیشه و پشتوانه فکری یافت می شود که گویا می خواهد تیشه به ریشه تمام آن هزینه ها و تلاش ها بزند و اینگونه به ما تلقین کند که آنچه تا امروز برای آن ارزش قائل بودیم، دیگر ارزش نیست و ما در اشتباه بوده ایم!
ترویج نگاه خریدارانه به انسان ها
وزارت ارشاد اسلامی حتی حدود اسلامی در این جشنواره را نیز رعایت نکرده است. یعنی این مسابقه دارای بخش های مجزایی برای خانم ها و آقایان نیست و هر فرد می تواند به راحتی وارد حریم طرف مقابلش شود. می دانیم که در جامعه اسلامی ما تفکیک جنسیتی در موارد و مواقع حساس رعایت شده است و هرچند سختگیری های غیرمنطقی در این باره وجود ندارد اما هرجا که امکان خدشه دار شدن حرمت ها بوده، این تفکیک به درستی رعایت و اعمال شده است. در اینجا نیز کمترین و ساده ترین اقدام وزارت ارشاد می توانست تفکیک جنسیتی باشد تا ثابت کند که برای دغدغه های ارزشی و اسلامی احترام قائل است. یعنی رای دادن خانم ها به آقایان و آقایان به خانم ها از قوانین این جشنواره حذف شود.
امروز نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی صادر کرده است که دختران و پسران درباره لباس یکدیگر نظر بدهند و این نظردهی مستلزم خیره شدن به طرف مقابل و دید زدنِ دقیق اوست! و آیا چنین موضوعی از نظر اسلام مورد تایید است؟ مگر نه این است که وزارت ارشاد ما عنوان “اسلام” را با خود

ما در جامعه ای رشد کرده ایم که نه تنها در احکام دینی آن بلکه در عرف و سنت آن نیز خیره شدن به نامحرم جایز نیست. به عبارت دیگر دهها سال هزینه و زمان صرف شده است که چندین نسل دقیقا منطبق با ارزش های ملی و اسلامی رشد کند اما ناگهان برخی برنامه ریزی های غیراصولی و فاقد اندیشه و پشتوانه فکری یافت می شود که گویا می خواهد تیشه به ریشه تمام آن هزینه ها و تلاش ها بزند.

همراه دارد؟ آیا این وزارتخانه کوچکترین مشورتی در این زمینه با مراجع تقلید و صاحبنظران داشته است؟

بی ربط با عفاف و حجاب
سال ها قبل کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان “مد و لباس ایجاد شد که هدف اصلی آن ترویج حجاب و عفاف و پوشش های آئینی و اسلامی بوده است اما در قوانین و آداب شرکت در جشنواره انتخاب شیک پوش ترین ایرانی، کمترین اشاره ای به رعایت موازین اسلامی و ترویج عملیاتی حجاب و عفاف نشده است. تنها اقدام وزارت ارشاد در این جشنواره این بوده که آن را به دو بخش “مانتو” و “چادر” تقسیم کرده و حدود عملیاتی و قابل اجرای چندانی برای رعایت کامل حرمت ها وضع نکرده است. ضمن آنکه امکان رای دادن دختران به پسران و بالعکس در این جشنواره وجود دارد.
از وزارت ارشاد انتظار می رود که نه تنها فعالیت های زیرمجموعه ها و کارگروه های خود را با یکدیگر هماهنگ کند بلکه در برنامه ریزی برای فعالیت آنها نیز با کارشناسان و صاحب نظران دینی مشورت کند.
چندی قبل از این جشنواره نیز وزارت ارشاد در ماه محرم مجوزی برای تک خوانی زنان صادر کرد که اعتراض مردم و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت و به نظر می رسد که دست هایی در کار هستند تا به خیال خام خود هم نام اسلام و فرهنگ اسلامی را خدشه دار کنند و هم به مرور زمان فرهنگ غرب و طاغوت در لایه های اجتماعی و فرهنگی این کشور جایگزین شود! هرچند این دست ها به جایی نمی رسند اما وقت و اندیشه مردم و دلسوزان کشور را برای مدتی صرف مقابله با خود می کنند.

منبع :سایت تبیان (سینا حسینی - بخش اجتماعی تبیان)

موضوعات: اطلاعات عمومی  لینک ثابت



[دوشنبه 1394-08-11] [ 11:49:00 ق.ظ ]