نقش تغذیه در شادابی پوست

اگر می‌ خواهید پوستی جوان داشته باشید، خوردن آب را فراموش نکنید. با نوشیدن آب پوست خود را از درون آبرسانی می ‌کنیم و به حفظ خاصیت الاستیسیته ی پوست و انعطاف پذیری آن کمک می ‌نماییم و از خشک و شکننده شدن پوست جلوگیری می ‌کنیم.

 

پرسش: متاسفانه اطراف چشمهایم کمی چروک شده و خیلی از این بابت ناراحت و نگرانم، چیکار کنم که این چروک ها از بین بروند؟

آب و میوه وسبزیجات باید زیاد بخورید.

ویتامین‌ های A، C و E(که خود نوعی آنتی اکسیدان هستند) و هم ‌چنین مواد آلی مانند روی و سلنیوم می‌ توانند با کاهش دادن رادیکال‌ های آزاد که برای پوست مضر می باشند، روند چروک پوست را به تاخیر بیندازند.

برای داشتن پوستی جوان و سالم از تابش غیرمستقیم نور آفتاب دوری کرده و از مواد غذایی حاوی کاروتنوئیدها مانند طالبی، زردآلو، هویج، سیب ‌زمینی شیرین، اسفناج و میوه‌ ها و سبزیجاتی که به رنگ‌ های سبز تیره، زرد، نارنجی و قرمز هستند، استفاده کنید.

آنتی ‌اکسیدان ‌های گیاهی می ‌توانند در محافظت از پوست در برابر اشعه‌ های فرابنفش خورشید بسیار موثر و مناسب باشند و این دلیل خوبی است برای این که روزانه دست کم 4 واحد میوه و 5 واحد از سبزیجات مصرف کنید.

در این جا منابع غذایی را که برای پوست و بدن مناسب هستند، ذکر می‌ کنیم:

سبزیجات: اسفناج، کاهو، هویج، سیب زمینی شیرین و کدو تنبل. همه ی این سبزیجات حاوی ویتامین‌ A (کاروتنوئید) می ‌باشند. گوجه فرنگی و انواع فلفل نیز حاوی ویتامین C هستند.

میوه‌ جات: خربزه، انبه و طالبی. حاوی ویتامین A(کاروتنوئید) می ‌باشند. پرتقال و گریپ فروت نیز ویتامین C دارند.

مواد غذایی:‌ مواد غذایی سبوس دار غنی شده که حاوی ویتامین‌های B، D و همچنین روی و سلنیوم هستند. انواع مغزها(گردو، پسته، بادام، فندق و …) و انواع دانه‌ها(تخم آفتابگردان، تخم‌ کدو و …) حاوی ویتامین E و روی می ‌باشند.

ماهی سالمون و ماهی تن که ویتامین‌ های D و E و کلسیم، روغن‌ های امگا3، سلنیوم و پروتئین دارند. روغن‌ های گیاهی که دارای ویتامین ‌های D و E هستند.

شیر کم چرب که ویتامین A(رتینول)، کلسیم، روی و سلنیوم دارد.

تخم مرغ که دارای ویتامین‌های A(رتینول)، E، B و همچنین روی می ‌باشد.

مصرف انواع بنشن(مانند نخود، لوبیا، عدس) و غلات که حاوی ویتامین‌ های گروه B و روی می‌ باشند.

همچنین، مصرف مواد غذایی را که دارای کربوهیدرات‌ های ساده هستند و سریع قند خون را بالا می ‌برند، مانند انواع نان ‌های سفید و همچنین غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس و … و شیرینی ‌جات، نوشابه ‌های گازدار که ارزش غذایی آن ها صفر بوده و از طرفی دارای مقادیر بسیاری شکر هستند را کاهش دهید تا پوستی سالم داشته باشید و از مواد غذایی دارای کربوهیدرات های مرکب مانند نان‌ های سبوس دار استفاده کرده و مصرف حبوبات و غلات را افزایش دهید.

آنتی ‌اکسیدان ‌های گیاهی می ‌توانند در محافظت از پوست در برابر اشعه‌ های فرابنفش خورشید بسیار موثر و مناسب باشند و این دلیل خوبی است برای این که روزانه دست کم 4 واحد میوه و 5 واحد از سبزیجات مصرف کنید.

اگر می‌ خواهید پوستی جوان داشته باشید، خوردن آب را فراموش نکنید.

با نوشیدن آب پوست خود را از درون آبرسانی می ‌کنیم و به حفظ خاصیت الاستیسیته ی پوست و انعطاف پذیری آن کمک می ‌نماییم و از خشک و شکننده شدن پوست جلوگیری می ‌کنیم.

نوشابه‌ های الکلی و نوشیدنی ‌های کافئین ‌دار مانند چای، قهوه و انواع کولاها از نظر ارزش غذایی و آبرسانی به پوست ‌فایده ی کمتری دارند و از طرفی به علت مُدر بودن سبب از بین رفتن ذخیره ی آب بدن می ‌شوند.

البته نوشیدن این گونه مایعات در مقدار محدود، فعالیت کلیه ‌ها را افزایش داده و برای بدن منافعی دارد، ولی برای تاثیر مثبت بر پوست، نوشیدن آب ساده بهترین است. ورزش کردن و آب و هوای خشک و غیر مرطوب نیز بر میزان آب بدن تاثیرگذار است.

پس، فراموش نکنید نوشیدن چندین لیوان آب در روز به شادابی و سالم ماندن پوست شما کمک بسیاری می ‌کند.

مشاوره سلامتی

منبع: پرسش و پاسخ های عمومی مرکز مشاوره

موضوعات: اطلاعات عمومی, سلامتی  لینک ثابت



[یکشنبه 1393-06-30] [ 06:24:00 ب.ظ ]