ولایت‌پذیری حضرت عباس(ع)؛ مهم‌ترین رکن جهت الگوبرداری سبک زندگی اسلامی

 

گروه اندیشه: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به مهم‌ترین ویژگی حضرت عباس(ع) جهت الگوبرداری سبک زندگی اسلامی، ولایت‌پذیری آن حضرت را مهم‌ترین رکن این امر دانست.

 

محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به مهم‌ترین ویژگی حضرت عباس(ع) جهت الگوبرداری سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی گفت: به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که از زندگی حضرت عباس(ع) به‌ویژه در واقعه عاشورا و در جریان حوادث کربلا می‌توانیم بگیریم موضوع ولایت‌پذیری ایشان است.

وی‌ ولایت‌پذیری را یکی از ارکان اصلی سبک زندگی اسلامی دانست و افزود: ولایت‌پذیری مقوله‌ای است که امروزه بسیار به آن محتاج و نیازمند است و اساساً تعلق به ولایت و وفاداری به ولایت بالاتر از امور اجتماعی دیگر است.

معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) اضافه کرد: موضوع ولایت‌پذیری به حدی مهم است که حتی در زمان اوایل انقلاب نیز شهید محمدباقر صدر تأکید کرد که باید در ولایت ذوب شد و این ذوب ولایت شدن و رأی در برابر ولایت از خود نداشتن یکی از ویژگی‌های برجسته‌ای که در حضرت عباس(ع) مشاهده می‌شد.

 

فعالیت‌های علمی و نقلی حضرت عباس(ع) در کنار ولایت‌پذیری

نویسنده کتاب «تاریخ تمدن و ملک مهدوی» ادامه داد: حصرت عباس(ع) دانشمند و محدث بودند و از لحاظ علمی سطح بسیار بالایی داشتند  اما در کنار فعالیت‌های علمی و عقلی، کاملاً ولایت‌پذیری خود را درعمل اثبات کردند.

وی در پاسخ به اینکه این ویژگی حضرت عباس(ع) تا چه حد در تکامل سیر اندیشه شیعی مؤثر بوده است؟ گفت: موضوع ولایت‌پذیری در سیر اندیشه شیعی همیشه موضوع مهمی بوده است و سیر تقریباً مفصلی از ابتدای دوران غیبت به‌ویژه دوران غیبت کبری که موضوع ولایت در این دوران به چه نحوی تعریف می‌شود تا در جریان انقلاب اسلامی که به ولایت فقیه می‌رسیم، دارد.

 

نقش بی‌بدیل ولایت در تکامل سیر اندیشه شیعی

همایون ادامه داد:‌ در انقلاب اسلامی، نه تنها به‌صورت نظری و علمی به ولایت دست یافتیم بلکه امام راحل این فرصت را ایجاد کردند و نظریه ولایت فقیه را در عمل در حکومت جمهوری اسلامی پیاده کردند و این سیر ولایت در طول تاریخ شیعی است که حضرت عباس(ع) یکی از الگوهای بارز آن  است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه با اشاره به القاب حضرت عباس(ع) در میان ایرانیان گفت: باب‌الحوائج بودن آن حضرت موضوع معروف و مشهوری است ولی وقتی که شیعیان درباره صفات و ویژگی‌های آن حضرت فکر می‌کنند، به نظر می‌رسد که موضوع ولایت‌پذیری موضوع بسیار مهمی است که به خصوص در کشور ما بدان توجه ویژه‌ای شده است.

این محقق که دارای مقالات علمی فراوانی پیرامون سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است، اظهار کرد: مردم کشور ما در نسبت خود به انقلاب اسلامی این موضوع را در نظر دارند و این وفاداری مردم نسبت به ولایت موجب بروز حماسه‌های فراوان سیاسی در طول تاریخ انقلاب اسلامی شده است.

 

رأفت و علم حضرت عباس(ع) در ذیل ولایت‌پذیری است

همایون در پاسخ به اینکه خصوصیات دیگری که از حضرت عباس(ع) جهت الگوبرداری سبک زندگی اسلامی می‌توان استفاده کرد، چیست؟ گفت: صفات انسانی یک مجموعه کامل است که همگی با هم هماهنگ می‌شود و یک انسان را می‌سازد و آن صفتی که برجسته‌ترین صفت یک انسان تلقی می‌شود بقیه صفات را فرماندهی می‌کند و طبیعی است انسانی که به آن حدی از ولایت‌پذیری رسیده است صفات خوب دیگری که ما در زندگی خود نیاز داریم در خود جمع کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: موضوع رأفت و علم و بسیاری از موارد دیگری که می‌توان در زندگی حضرت عباس(ع) پیدا کرد همگی ذیل موضوع ولایت‌پذیری آن حضرت است.

موضوعات: ﻭﻻﻳﺖ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﺩﺭ ﻋﺎﺷﻮﺭا  لینک ثابت



[سه شنبه 1393-08-13] [ 12:46:00 ق.ظ ]