مواد لازم برای ته چین مرصع پلو

 

برنج : چهار پیمانه

 

زعفران آب‌کرده : شش قاشق غذاخوری

 

مرغ بزرگ : نصف یک عدد

 

کره : ۲۰۰ گرم

 

خلال بادام و پسته : از هر کدام ۱/۳پیمانه

 

خلال پرتقال و زرشک : از هر کدام ۱/۴ پیمانه

 

روغن مایع : سه قاشق غذاخوری

 

کرفس : یک ساقه

 

هویج و پیاز : از هر کدام یک عدد

 

شکر : یک قاشق غذاخوری

 

ماست چکیده : سه پیمانه

 

تخم‌ مرغ : سه عدد

 

نمک و فلفل سیاه : به مقدار لزم

 

طرز تهیه ته چین مرصع پلو

 

برنج را شسته و با مقداری آب و یک قاشق غذاخوری نمک به مدت سه الی چهار ساعت خیس می‌کنیم. مرغ را به همراه هویج، کرفس، پیاز خلال شده و سه پیمانه آب می‌گذاریم تا بپزد (در حین جوشیدن آب مرغ، کف روی آن را جمع می‌کنیم تا آب مرغ شفاف شود). نمک، ۲۰ گرم کره و یک قاشق غذاخوری محلول زعفران را به مرغ افزوده و می‌گذاریم تا بپزد و به اندازه یک استکان از آب مرغ باقی بماند. سپس مرغ‌های پخته را تکه‌تکه کرده، با یک پیمانه ماست مخلوط نموده و در یخچال می‌گذاریم. خلال پرتقال را دو الی سه بار جوشانده تا تلخی آن گرفته شود و به همراه ۲۰ گرم کره و شکر تفت می‌دهیم.

 

زرشک را نیز در ۲۰ گرم کره تفت می‌دهیم. خلال بادام و پسته را جداگانه به مدت یک ساعت در آب خیس می‌کنیم تا نرم شوند. برنج را آبکش می‌کنیم (برنج این غذا را باید زنده‌تر از حدمعمول برای آب‌کشی برداشت). تخم‌مرغ‌ها را زده تا یکدست شوند. ۱۰۰ گرم کره آب شده، دو قاشق غذاخوری روغن مایع، باقیمانده ماست و محلول زعفران، آب مرغ، نمک و فلفل سیاه را مخلوط کرده تا سس یکدستی حاصل شود.

 

چهار قاشق غذاخوری از سس را به همراه یک قاشق روغن مایع کف ظرف تفلون می‌ریزیم. باقیمانده سس را به برنج آبکش شده افزوده و به آرامی مخلوط می‌کنیم تا برنج خرد نشود. نصف برنج را در ظرف تفلون ریخته و مرغ‌های پخته را روی آن می‌ریزیم. سپس خلال پرتقال، بادام، پسته و زرشک را روی برنج پخش نموده، باقیمانده برنج را روی مواد ریخته و با شعله ملایم به مدت دو ساعت دم می‌گذاریم. در ۳۰ دقیقه آخر پخت غذا، ۳۰ گرم کره به صورت ورقه‌های نازک روی برنج قرار می‌دهیم.

موضوعات: همه, آشپزی ( انواع غذا )  لینک ثابت



[شنبه 1393-11-18] [ 03:27:00 ب.ظ ]